Fietstochten in Slowakije

Thema’s > Fietstochten in Slowakije

Dankzij de diversiteit van het landschap, is Slowakije een zeer geschikt land voor fietstochten. Op dit moment beslaan alle fietsroutes in Slowakije tezamen maar liefst 5.800 km . Fietsliefhebbers worden vooral gelokt door routes die de fietser door een omgeving voeren met mooie historische en culturele bezienswaardigheden en gezichten op de natuur. In stukken gesneden gebied, steile en minder steile klimmen, rivierdelta\\’s met vele verharde wegen, paden en wegen van de tweede en derde categorie: de omstandigheden zijn uitstekend om te fietsen en mountainbiken.

Slowakije heeft een compact netwerk van uitgezette fietsroutes. Op di tmoment kent Slowakije 5.800 km aan uitgezette fietsroutes. De totale lengt van de uitgezette fietsroutes is, relatief, één van de grootste in Europa.

De Donau-fietsroute – behoort tot de meest geliefde, en tegelijk drukste fietsroutes in Midden-Europa. Fietstoeristen kunnen kennismaken met de schoonheden van de natuur van drie landen: Slowakije, Hongarije en Oostenrijk. De Donau-fietsroute loopt van Duitsland, door Oostenrijk, langs de rivier de Donau naar Slowakije en van daaruit verder naar Hongarije. Het bereikt de grens van Slowakije bij de grenspost bij Berg. Langs de oevers van de Donau loopt de route verder onder de Lafranconi-brug door in de richting van de Havenbrug (Prístavný most).Vanaf de Havenbrug wordt de route vervolgd op het waterproject Gabčíkovo op beide oevers van de Donau. Als u de rechterkant van het waterproject kiest dan voert de route naar het dorp Vojka nad Dunajom. Vanaf de linkerkant van het waterproject rijdt u naar de gemeente Kyselica, waar u stopt om met een veerpont oversteken naar Vojka nad Dunajom (voor een fietser is de oversteek gratis). Als u aan de rechterkant van het waterproject rijdt, voert de weg vanuit Bratislava langs het stadsgedeelte waar u de mogelijkheid heeft om een drukbezochte watersportplaats te bezoeken en een galerie van hedendaagse kunst in het Donau-gebied. U fietst dan langs de gemeente Hamuliakova, waar u de oude Gothische kerk uit de dertiende eeuw kunt bezichtigen, waarna de route verder voert om de stad Šamorin heen. Vanaf Vojka nad Dunajom, rijdt u langs twee meren (met de mogelijkheid om in de zomer te baden) naar Gabčíkovo. De wegen zijn meestal gelegen op geasfalteerde (verhoogde) wegen. De Donau-fietsroute is op Slowaaks gebied 168 km lang.

De Moravische fietsroute – is een fietsroute van in totaal 24 km die zeer goed te doen is, zowel met de mountainbike als met een cross-country bike. De route begint in Holič op de kruising met de Záhorská-hoofdfietsroute. De weg wordt vervolgd in de richting van Hodonín om na 1,5 km linksaf te slaan naar de rivier de Morava. Langs de oever van de rivier voert de route vlak langs Kopčany en Brodské naar de grensovergangplaats Kúty

Daar rijdt u verder langs de oever van de rivier de Myjava en steekt u de nieuwe fietsbrug over. Op de groene oever, gaat de route verder tot aan de grenspost van Moravský Sv. Ján. U kunt de Moravische fietsroute ook verder volgen tot aan Devin, waar u de ruïnes van de burcht Devin kunt bezichtigen.

Kleine Karpaten-hoofdfietsroute – Deze lange route geeft de fietser de mogelijkheid om de bergen aan de voet van de Kleine Karpaten te leren kennen. Aan de westkant van de bergen voert de route door de regio Záhorie, aan de oostkant door de regio Provažie (afwateringsgebied van de rivier de Váh). Het begint in Vysoká pri Morave. In Zohor volgt de route het Záhorská fietspad, waarbij de fietser langs Lozorno komt. De route gaat via de gemeentes Jablovné, Pernek, Kuchyňa, Rohožnik en Solsošnica naar Plavecké Podhradie, waar het kasteel Plavecký hrad bezocht kan worden. Het gaat verder door Plavecký Peter in de richting van Buková en Trstín, waarna u door Dechtice fietst, waar u kunt afslaan naar het kasteel Dobrá Voda, dat even ver is als Vrbové. In Vrbové kunt u het herdenkingshuis voor Móric Beňovský bezoeken of, als u ervoor in de gelegenheid bent, een scheve klokkentoren etc. De route voert langs de plaatsen Krakovany, Očkov, Podolie en Částkovce naar Čachtice, waarbij er de mogelijkheid bestaat om de ruïnes van de burcht, het museum in een herenhuis en een ommuurde kerk te bezichtigen. Het eindigt in Nové Mesto nad Váhom, waar een bezoek aan een van de kleinste ommuurde kerken in de regio Považie zeer de moeite waard is De route is ongeveer 128 km en af te leggen met een gewone fiets.

Záhorská-hoofdfietsroute (van de Záhorie-regio) – De lengte van de route is ongeveer 130 km . De gehele route is met gewone fietsen af te leggen en voert over staatswegen. Tijdens de fietstochten kunt u de meest bijzondere plaatsen in de Záhorie-regio te zien. De route begint in de plaats Senica, waar u een herenhuis met de Záhorsie-galerie kunt bezichtigen. Daarna wordt het vervolgd in de richting van Skalica. In Skalica zijn er vele bezienswaardigheden, zoals de Rotunda (Romaanse kapel) van Sint-George, daterend uit het begin van de dertiende eeuw, stadsmuren en verscheidene waardevolle kerken. U kunt ook het Museum van Záhorie bezoeken. De route voert verder naar Holíč waar we het Museum van Keramiek of een windmolen kunnen vinden. Op het kruispunt met de Morava-fietsroute, wordt verder gefietst naar Šaštín-Strážov, waar de mogelijkheid bestaat om de basiliek van Šaštín te bezoeken. Via Tomky voert de route dan naar Veľké Leváre. De belangrijkste bezienswaardigheden in deze gemeente zijn het Habánsky-huis, de kerk met twee torens en het herenhuis. De fietstocht gaat via Malé Leváre verder naar Malacky. Františkánsky bestaat uit een kerk met klooster en synagoge en is zeer de moeite van het bezoeken waard is. Vanuit Vinohrádok rijden we verder door Plaveský Štvrtok en Láb, waar u huizen van klei kunt bewonderen. De Záhorie-fietsroute eindigt in Devin.

Kopaničiarska-hoofdfietsroute (van de regio Kopanice) – een fietsroute van 61 km , die niet al te veeleisend is en die de regio\\’s Záhorie, Provažie en Myjavské kopanice met elkaar verbindt. De route is met een gewone fiets af te leggen. De fietsroute begint in Senica en voert verder door de regio rond de stad Myjava. Het Museum van Nationale Vergaderingen en de monumentale kerk zijn in deze stad zeer de moeite van het bezoeken waard. Via de regio Kopanice fietst u via Poriadie en Papraď naar Stará Turá, waar het mogelijk is om te baden in het vakantiegebied Dubník en waar ook een interessante Hussietische toren te bezichtigen is. De route gaat verder naar Čachtice, waar de Kleine Karpaten-hoofdfietsroute wordt doorkruist. Via Považany volgt u de hoofdfietsroute van de Váh tot aan de rivier de Váh, waar de route eindigt. Op 7 km ten noorden van deze plek ligt het recreatiegebied Zeléna Voda.

Cirkel rond de Poľona-berg – De route is 127 km lang en voert door de vier districten van de regio Banská Bystrica. De fietser passeert bergen en een heuvelgebied aan de voet van de bergen, waar de staat doelgericht gebouwd heeft en bospaden heeft laten aanleggen. Het gebied is alleen met mountainbike begaanbaar. De hoogte van het gebied maakt het tot een uitdaging. Deze route biedt die uitzichten over de regio, die het beste bereikbaar zijn voor fietsers. Daarmee is het de belangrijkste uitgezette route van de regio aan de voet van de Poľona-heuvel. Voor de route kunnen het beste twee of drie dagen uitgetrokken worden. Het beginpunt is het hogere gedeelte van de stad Detva. Daar kunt u ook het zogenaamde centrum voor fietstoeristen vinden – de plek in Slowakije waar de meeste fietsroutes passeren. De route gaat verder langs het zwembad, waar er de mogelijkheid bestaat om te baden, langs de Jelšov potok-beek in de richting van de Budáčov jarok-beek, naar het grasveld aan de voet van de Čierťaž (1.102 boven de zeespiegel), waar genoten kan worden van een prachtig uitzicht over de Verporské vrchy-heuvels, de Muránska planina-vlakte, de Stolické vrchy-hooglanden, de bergen van het Lage Tatra-gebergte (Nízke Tatry) en, bij helder weer, de bergen van het Hoge Tatra-gebergte (Vysoké Tatry). Als u het bospad opgaat door Červéna jama, dan gaat de route verder naar de chalet Chata pod Hrbom, waarbij u de Hrb-heuvel tot aan de top kunt beklimmen ( 1255 m boven de zeespiegel). Op de Hrb-heuvel is het geometrische centrum van Slowakije en heeft men een prachtig uitzicht over de bergen Štiavnické en Kremnické vrchy, Veľká Fatra en het Lage Tatra-gebergte. Dan wordt de route vervolgd in de richting van het dorp Očová, om tenslotte door het laagste gedeelte te voeren, dat parallel ligt aan de Rudohorská-fietsroute, die in Detva begint.

Fietsroute door het karstgebied Slovenský kras – De route biedt een aansprekende rondleiding door het karstgebied Slovenský kras en de bergketen Slovenské rudohorie. Tijdens de route kunt u de belangrijkste bezienswaardigheden van de regio Gemer bekijken, zoals het herenhuis in Betliar, de Domica- en Gombasecká-grotten, en u kunt een sightseeing tour in de Zádielska- en Hájska dolina-vallei maken. De route begint in Gemerská Hôrka, om verder te voeren door Plešivec, waarna u om de Domica-grotten heen kunt fietsen, die worden gerangschikt onder de allermooiste druipsteengrotten van Europa en op de UNESCO-lijst van natuurmonumenten staan. Dan gaat de route verder via Silica en Zádiel naar het dorp vlakbij het Krásnohorské podhradie-kasteel, waar u het mausoleum van de familie Andrássy kunt bezoeken, dat behoort tot de meest waardevolle bezienswaardigheden op het gebied van Art Nouveau in Slowakije. De route voert verder naar de stad Rožňava met vele historische bezienswaardigheden, zoals een uitkijktoren uit de Renaissance, een Gothische kathedraal uit de veertiende eeuw, de Evangelische kerk – een van de meest waardevolle classicistische gebouwen in Slowakije. Vanuit Rožňava voert de route verder naar de gemeente Betliar, waar het nationale monument, het herenhuis van Betliar, de moeite van het bezoeken waard is. De fietsroute, die ongeveer 200 km lang is, eindigt in Gemerská Hôrka.

De Vážska-hoofdfietsroute (van het waterreservaat van de rivier de Váh) – is uitgezet in de omgeving Piešťany – Žilina. De route voert op beide oevers van de rivier de Váh tegen de stroom in naar de gemeente Nemšova. Op de rechteroever rijdt u naar Žilina. De routes voeren over speciale bitumineuze wegen, oevers en staatswegen. Op de wegen kan met gewone fietsen gereden worden. De totale lengte van de routes is 250 km . De bovengenoemde fietsroute begint in Piešťany bij de Kolonádny most-brug, waar eventueel afgeslagen kan worden naar het herenhuis in het dorp Brunovce. Daarna kunt u verder rijden in de richting van Považany waar u een interessant uitzicht hebt op de bergketen Považský Inovec, waarop de ruïnes van de Tematín-burcht te zien zijn. De route wordt vervolgd in de richting van Nové Mesto nad Váhom en voert verder naar de gemeente Beckov (met de mogelijkheid voor een bezoek aan de ruïne) tot aan Trenčin. Ondertussen kunnen ook interessante plaatsen als Považká Bystrican en Považské Podhradie aangedaan worden, waarbij de ruïnes van de burcht kasteel Považký hrad bezichtigd kunnen worden. De route gaat verder naar Žilina, om te eindigen in Považský Cllmec, vlakbij het kasteel met een unieke expositie over de handel in metalen voorwerpen.

De Kysucká-hoofdfietsroute (van de regio Kysuce) – is een route die de vallei van de rivier de Váh verbindt met de regio Orava, waarbij de hele regio Kysuce doorkruist wordt. Het begint in Kotešová en voert verder door de gemeente Veľé Rovné, waar het museum met een expositie over de handel in metalen voorwerpen bezocht kan worden. De route voert verder via Turzovka, Ĉadca en Osčadnica naar het historische open-luchtmuseum van Vychylovka, dat eventueel bezichtigd kan worden. Er bestaat een mogelijkheid op de trein te stappen op het keerpunt van de bosspoorweg, die tot de nationale monumenten behoort. De route is op gewone fietsen af te leggen en is 131 km lang.

De Rudohorská-hoofdfietsroute (in de regio van de Slovenské Rudohorie-bergen) – is gepland tussen de steden Zvolen en Košice, maar loopt op dit moment tussen Zvolen en Jelšava. De route voert over de staatsweg langs de uitlopers van de Slovenské Rudohorie-bergketen. De route is uitgezet voor gewone fietsen en de hoogteverschillen tijdens de route zijn overbrugbaar. De totale lengte van de uitgezette routes is ongeveer 100 km .

De Spišská-hoofdsfietsroute (van de regio Spiš) met een lengte van 100 km verbindt de hooglanden van Pieniny met de stad Levoča. De regio Pieniny is bekend vanwege belangrijke bezienswaardigheden, zoals de monumenten van de steden Kežmarok en Levoča en de kastelen en burchten in Kežmarok en Strážky. Op dit moment wordt er een vervolg van de route gepland van het Spišská-kasteel naar het nationale park van Slovenský raj (Slowaaks paradijs).

De Bojnice-fietsroute – voert door de uitlopers van Strážske vrchy, Vtáčnik, Žiarske vrchy en de Malá Fatra-bergketen om Bojnice en het mooie kasteel van Bojnice heen. De route is 146 km lang.

De Hnilec-rivier-hoofdfietsroute – verbindt de voet van de Slovenský raj met de stad Margecany. De route is 80 km lang. De Dobšinská-ijsgrot, de Stratenský-ravijn en de onderbreking van de rivier de Hnilec behoren tot de voornaamste bezienswaardigheden van het betreffende gebied.

Meer informatie:
Slovenský cykloklub, P.O. Box B-2, Nám. Slobody 6, 921 01 Piešťany, Slovakia

Telefoon/fax: 033/7740548, e-mail: sck@nextra.sk

Eén gedachte op “Fietstochten in Slowakije

1. Ed Pels

Beste mensen,

Wij willen dit jaar graag Slowakije bezoeken. Fietsen zal daar ook een groot deel van uitmaken.
    Op de sites staan fietsroutes vermeld. Zijn er ook kaarten van verkrijgbaar?